Hoppa till innehållet

Lena: "Mulle lever lite sitt eget liv"

Om du gillar hästböcker känner du säkert till någon av Lena Furbergs alla hästar. Hästtokiga Lena började jobba som serietecknare redan som tonåring. Sedan dess har hon ritat och skrivit om många hästar, men hon är allra mest känd för att ha skapat Mulle.

Hur kom du på Mulle och hjälpredan Molly?

- När jag var 15 år hade en hästtidning en utlottning där man kunde vinna en hästaffisch. Jag skickade in och vann! Men affischen kom aldrig. Till slut skrev jag ett argt brev till tidningen och klagade. I brevet hade jag klottrat arga små hästar som bockade och sparkade. Då ringde redaktören till mig och frågade om jag ville rita en serie med de små hästarna i!

Lena Fuberg står utomhus och lutar sig mot ett räcke. Hon har ljust långt hår med lugg och glasögon.
Lena började serieteckna hästar redan som tonåring. Foto: Pressbild Egmont Publishing

Hur kommer du på vad du ska skriva och rita om i tidningen ”Min häst”?

- Mulle lever lite sitt eget liv och jag bara hänger med och skriver ner det han gör.

Hur lång tid tar det att rita en serieruta?

- Jag tecknar ungefär en seriesida om dagen. En sida för mig har ungefär 6 rutor. Ibland fler, ibland färre.

Ritar du i datorn eller hur gör du?

- Jag kan inte ens rita en streckgubbe på datorn! Jag tecknar med stålstift på träskaft, som jag doppar i svart tusch. Efter det färgläggs serierna digitalt.

Du ritar Mulle annorlunda än när du ritar de andra hästarna i ”Min häst”. Hur kommer det sig?

- Mulle är ju en karikatyr medan de andra hästarna är naturtrogna. Men även Mulle måste vara korrekt ”hästig”, annars blir det fel. Läsarna skulle aldrig acceptera felaktigheter i anatomi eller utrustning.

Har du någon favorit bland alla hästar du ritat?

- Mulle! Jag har också tecknat rätt mycket enhörningar, de har en speciell plats i mitt hjärta.

Text: Barnens bibliotek, mars 2018. Uppdaterad: juni 2023.

Läs mer om Lena och Mulle