Maria: "Det finns spännande saker att hitta var du än bor"

Författaren Maria Engstrand läste en bok om koder och chiffer som fick henne att vilja skriva ”Kod: Orestes”. Barnen i boken vandrar runt i Marias egna hemstad Lerum och hittar mystiska saker. Du kan hitta spännande saker var du än bor, tror Maria.

Boken "Kod: Orestes" börjar med att en lång, mager man lämnar över ett brev till huvudpersonen Malin en sen kväll. "Brevet ska lämnas till ett speciellt barn som kommer om hundra dagar", säger han. Så när Orestes och hans familj flyttar in i grannhuset undrar Malin om det är hans som är det speciella barnet som ska få brevet och lösa koden som finns i det.

Maria Engstrand står utomhus med gröna blad bakom sig. Hon har ljusbrunt kort hår, bruna ögon och en grå tröja.
Maria tycker att det är spännande med koder och chiffer. Foto: Ola Kjelbye

Fick du läsa på mycket för att kunna skriva ”Kod: Orestes”? Eller kunde du mycket om koder och chiffer?

- För många år sen läste jag en bok som handlar om koder och chiffer som jag tyckte var jättespännande. Det är från den jag har lärt mig allt jag kan om koder. Det är faktiskt just den boken ”Kodboken” som Malin och Orestes lånar på biblioteket när de försöker knäcka koden i de gamla breven.

Är det du som har hittat på kodhjulet?

- Nej, det har jag inte! Kodhjul har funnits i olika varianter sedan flera hundra år tillbaka.

Finns allt från ”Kod: Orestes” på riktigt?

- Det mesta. Malin och Orestes och deras äventyr har jag hittat på. Tror jag. Men alla gamla saker och alla platser som är med i berättelsen finns helt säkert. Nils Ericson har funnits på riktigt.

Hur kom du på karaktärerna Orestes och Malin?

- Jag ville att personerna i berättelsen skulle vara olika och inte tänka likadant. Orestes litar bara på sådant som går att räkna ut och bevisa. Hans mamma Måna tror däremot på de mest märkliga och mystiska saker man kan tänka sig. Och Malin kanske är mer som jag, hon är mitt emellan. Jag gillar att vända och vrida på saker och att få tänka själv.

Historien utspelar sig i Lerum, nära Göteborg. Varför just där?

- Jag flyttade till Lerum för några år sedan. Efter ett tag upptäckte jag alla gamla hus och började fundera på hur det var i Lerum för länge sen. Då fanns det jättebra böcker på biblioteket om det. Jag läste den förskräckliga historien om Länsmanseken, och efter det hittade jag stubben från den riktiga eken vid lekplatsen, precis som Malin och Orestes gör i min bok.

- Det finns spännande saker att hitta var du än bor. Det gäller bara att vara nyfiken och se sig omkring, säger Maria. Och när du hittar något som du tycker är spännande, så där så att det pirrar i en, då kan en berättelse vara på väg.

Text: Barnens bibliotek, mars 2019. Uppdaterad: mars 2024.

Läs mer om Maria och koder