Kom igång med din dikt!

Älskar du att skriva men har svårt att komma igång? Eller har du fått en uppgift att skriva en dikt men vet inte hur du ska börja? Inga problem! Vi hjälper dig med sju tips på hur du kan komma igång med poesiskrivandet.

Vissa typer av dikter har regler på exakt hur många bokstäver varje rad ska ha men en dikt kan också se ut precis hur du vill. Det är det som är så fritt med att skriva poesi! Men när du börjar kan det vara skönt att ha några tips att följa. Här kommer sju enkla tips för att poeten inom dig ska börja skriva.

1. Skriv om hur du känner dig

Det är vanligt att en dikt innehåller en tydlig känsla. Det är kanske också det som gör att en dikt inte bara är vilken text som helst. Fundera på vilken känsla du vill förmedla. Är du arg, glad, kär, orolig, uttråkad eller bara väldigt sugen på kanelbullar? Låt dikten handla om det.

2. Läs andra dikter

För att komma in i känslan att skriva dikter kan det vara bra att läsa andra poeters texter. Tänk på att även låttexter och raptexter är en typ av poesi. Du kanske hittar en stil som du gillar - dikter som rimmar, dikter som är roliga som får dig att fnissa eller någon som är allvarlig som får dig att tänka efter. Fundera på hur poeten gjorde för att få dig att känna något. Bestäm vilken stil du vill ha på din dikt.

3. Härma

När du övar på att skriva är det inget fel att härma eller använda en annan dikt du gillar. Det betyder ju bara att du har hittat något du gillar! Testa att byta ut ord i en dikt eller lägg till en extra vers eller mening i slutet.

En kanelbulle med pärlsocker ligger på ett bord.
Använd många av dina sinnen för det du ska skriva om.

4. Bli inspirerad

För att få inspiration till din dikt kan det vara bra att lyssna, se, känna och lukta på saker som får dig att komma i rätt stämning. Om du ska skriva en dikt om kanelbullar kan du behöva lukta, titta och smaka på en kanelbulle. Skriver du en dikt om fåglar kan det vara bra att gå ut i naturen och titta och lyssna. Om du är arg kanske du behöver lyssna på musik på hög volym!

Pojke skriver i en bok.
Tänk inte efter för mycket när du börjar skriva.

5. Dags att skriva

Nu är det dags att sätta sig på en bra plats och börja skriva. Tänk inte efter för mycket utan skriv bara ner de första orden du tänker på. Kommer du inte på något att skriva kan du till och med skriva det: “Jag kommer inte på något att skriva. Det är svårt. Jag vill...” och så får du se vad pennan skriver efter det.

6. Låt dikten vila

När du har skrivit en stund kan du pausa och låta dikten vila. När du sedan läser dikten igen, fundera på om du tycker att du har fått fram den känslan du kände när du skrev dikten. Byt ut och lägg till något ord för att förstärka din känsla.

7. Läs dikten högt

Testa att läsa din dikt högt för dig själv. Du vill att dikten ska låta bra och ha en rytm i sig, nästan som en sång. Byt ut och lägg till ord så att rytmen blir bra. Sen är dikten klar!

Tre knep att ta till i en dikt

1. Upprepa dig

Om du har flera verser kan upprepning göra att dikten håller ihop. Du kan använda första meningen i dikten. Till exempel kan du börja varje vers med samma mening, till exempel “Jag är arg” eller “Jag vet inte vad jag ska skriva om”. Eller kan din dikt ha samma mening som första och sista.

Rad 2
Rad 3
Rad 4
Jag är arg"

2. Använd samma bokstav

Testa att komma på ord som börjar med samma bokstav. Om du till exempel skriver en dikt om “kanelbullar” kan du försöka använda flera ord som börjar på bokstaven k som till exempel: “kanske, kanel, kola, kall och Karlstad".

3. Rimma

För att få rytm i en dikt är rimord ett bra knep. Det måste inte alltid rimma exakt som "sol-stol-cool", utan ibland kan man nödrimma med "stan" och "garn" också.

Testa att rimma sista ordet i rad 1 med rad 2:

Jag vill yla som en varg
Jag vill springa runt i stan
Men trasslar bara in mig i garn"

Du kan också testa att rimma sista ordet i rad 1 med rad 3 och rad 2 med rad 4:

"Jag är arg
Jag vill springa runt i stan
Jag vill yla som en varg
Men trasslar bara in mig i garn"

Text: Barnens bibliotek, juli 2024.

Mårten Melin ler in i kameran.

"Dikter är som små hemligheter”

Mårten Melin har skrivit flera diktsamlingar för barn och unga. Han hittar inspiration lite överallt i livet.

- När du skriver poesi behöver du inte tänka på stora och små bokstäver, punkt eller kommatecken, säger han.